Informatieplicht voor de webshop winkelier
De wet stelt allerlei eisen aan een webshop. Zo moet de webshop duidelijke informatie geven over het product dat geleverd wordt aan de consument. Wat kunnen de consequenties zijn als je webshop hier niet aan voldoet?
Niet betalende klant
Op 17 januari 2018 doet de Rechtbank Limburg een uitspraak in een zaak die een webshop winkelier heeft aangespannen tegen een niet betalende klant. De klant heeft via de webshop producten besteld maar heeft deze niet betaald. Bij de levering ontbrak namelijk de essentiële productinformatie. Ook ontbrak een bijsluiter met informatie over het product. Het ontbreken hiervan was voor deze klant de aanleiding de producten terug te sturen naar de webshop winkelier. Hij betaalde de producten niet.
Watstaat er in de wet?
De rechter besliste daarop dat de klant gelijk had, hij hoefde niet te betalen. In artikel 6:230m lid 1 van ons Burgerlijke Wetboek staat (even kort door de bocht): Voordat een consument gebonden is aan een overeenkomst op afstand, verstrekt de webwinkelier onder andere op duidelijke en begrijpelijke wijze informatie over de voornaamste kenmerken van het product.
Misschien moet ik even uitleggen wat een overeenkomst op afstand is. Wanneer een consument iets koopt zonder dat er een verkoper persoonlijk gesproken wordt dan is er (onder andere) sprake van koop op afstand.
Wat zegt de rechter?
In het vonnis staat dat de webwinkelier geen informatie heeft gegeven over de voornaamste kenmerken van het product. Daardoor is de consument niet gebonden aan de overeenkomst. Of te wel, de consument hoeft niet te betalen!
Er gelden nog heel veel meer juridische regels voor een webshop. De meeste eigenaren hebben hier helemaal geen weet van. Zo kan je enorm in de problemen komen.
Heb je een webshop en wil je dat je klanten wel betalen? Stuur dan een mailtje naar: esther@hetjuristencollectief.nl . Dan sturen wij jou een folder met juridische informatie over je webshop.